Infrastructuur

Friesland heeft door een masterplan (Centrale As, Haak om Leeuwarden, Wâldwei, Traverse Harlingen, Rondweg Sneek, knooppunt Joure en de bouw van zes aquaducten) een prachtig wegennetwerk. Met name de situatie bijJoure is sterk verbeterd. De doorstroming van de provinciale weg bij Lemmer (N389) is een probleem. VVD De Fryske Marren zal de komende jaren zich blijven inzetten voor verbetering en er bij de provincie op aandringen dat de huidige patstelling wordt doorbroken. Graag zien wij dat de brug over de Skarsterrien op twee venstertijden ’s morgens en ’s middags na, wordt gesloten omdat de grote plezierjachten deze route kunnen omzeilen via Langweer, de Janesloot, het Koevordermeer en de Follegasloot (even lang). De besparing van de investering van € 60 miljoen voor een aquaduct kan wisselgeld zijn voor een aquaduct onder het Prinses Margrietkanaal bij Spannenburg, wat een druk en gevaarlijk knooppunt is voor plezier- en beroepsvaart en wegverkeer in vier richtingen (Sloten, Sneek, Sint Nicolaasga en Lemmer). Eventueel is ook een alternatief plan voor een te graven vaarweg naast de A6 vanaf de Skarsterrien naar het Tjeukemeer (kosten ca. € 10 miljoen) te overwegen. Voor de beroepsvaart die steeds meer aan belang wint en waaraan Samenwerking Noord-Nederland (SNN) topprioriteit geeft, moeten drie gedateerde bruggen (Oude Schouw, Uitwellingerga en Spannenburg) worden vervangen. Naar onze mening moet Spannenburg worden vervangen door een aquaduct, ook om grotere schepen door het kanaal te kunnen laten varen. VVD De Fryske Marren dringt eropaan om het onderhoud van wandel- en fietspaden en wegen op peil te houden.