De provincie Fryslân moet het niveau van openbaar vervoer in Friesland handhaven om de mobiliteit op het platteland in stand te houden. Qua fietspaden heeft de provincie zich sterk ontwikkeld. Inmiddels kan Friesland de status van fietsprovincie overnemen van Drenthe. Aquaducten en uitbreiding van het wegennetwerk hebben geleid tot een ontsluiting van de regio’s en een goede doorstroming van het verkeer over de weg. Het openbaar vervoer kan nog worden verbeterd, doormiddel van het spoor. De VVD ondersteunt de lobby voor de Lelylijn waarvan het tracé bij Lemmer de provincie binnenkomt en over Joure bij Heerenveen aftakt naar Leeuwarden en Groningen. Aan deze treinverbinding wordt in de media steevast de bouw van 45.000 woningen gekoppeld maar dat hoeft niet zo te zijn. VVD De Fryske Marren vindt dat de woningbouw volgens een organisch proces moet verlopen. Niet vergeten mag worden dat de Lelylijn er niet alleen voor de forensen is, maar juist ook voor het bedrijfsleven. Vrachtvervoer over spoor is een vrij duurzame vorm van logistiek en draagt niet bij aan de verkeerscongestie. Voor mensen die moeilijk ter been of niet meer mobiel zijn en die om medische redenen geen rijbewijs meer hebben, waardoor een sociaal isolement dreigt en huisarts, winkel en school onbereikbaar zijn, wil VVD De Fryske Marren innovatief, rolstoelvriendelijk, elektrisch vervoer 24/7 garanderen. Er zijn al dergelijke vervoermiddelen met lage instap op de markt.